piątek, 30 października 2020

Mały wędrowiec debiutuje na Szybowcowej

Nie mogło być inaczej. Gdy wiosną 2020 roku dołączył do nas mały wędrowiec, było dla nas oczywiste, że prędzej czy później (ze wskazaniem na 'prędzej') wyruszy on z nami na swoją pierwszą pieszą górską wyprawę. Swoistą rozgrzewką dla małego wędrowca (i testem dla naszej sprawności logistycznej) były dwa lipcowe kilkugodzinne spacery po ogrodzie botanicznym PAN w Powsinie - młodzieniec nie miał wówczas jeszcze nawet dwóch miesięcy. Jako że letnie przechadzki pośród róż zniósł doskonale, górski debiut zaplanowaliśmy na początek września, a nasz wybór padł na Górę Szybowcową w pasmie Gór Kaczawskich.

Góra Szybowcowa zdobyta, 3 IX 2020 r.

Uznaliśmy, że zarówno długość trasy (ok. 3,5 km na szczyt i tyle samo z powrotem w dół) i jej trudność, a także dostępna na wierzchołku infrastruktura (w tym mała restauracja i toaleta) stworzą odpowiednie warunki do debiutanckiej wycieczki, umożliwiając nam ewentualne komfortowe oporządzenie i nakarmienie małego wędrowca po zdobyciu szczytu. Punkt startowy wyznaczyliśmy na skrzyżowaniu ulic Polnej i Podmiejskiej w Jeżowie Sudeckim, skąd ruszyliśmy w kierunku podnóża Szybowcowej, a następnie wdrapaliśmy się na wierzchołek jej południowym zboczem.

Ul. Polna w Jeżowie Sudeckim, po prawej na cel - Góra Szybowcowa, po lewej - Szybowisko
ul. Polna w Jeżowie Sudeckim;

Wspinamy się!

W drodze na Szybowcową, balon nad Sokolikami

Ostatnia prosta

Jak widać na fotografiach zamieszczonych w artykule, mały wędrowiec świetnie zniósł trudy wspinaczki, co skłoniło nas do powtórzenia tego wyczynu jeszcze dwukrotnie w kolejnych dniach września. W ten oto sposób najmłodszy członek naszej ferajny trzy razy "stanął" na szczycie Szybowcowej, mając wówczas trzy i pół miesiąca. Przy okazji mogliśmy podziwiać zmienność górskiego krajobrazu - za każdym razem panorama Karkonoszy malowała się zauważalnie inaczej.

Góra Szybowcowa zdobyta
Góra Szybowcowa zdobyta! W tle pasmo Karkonoszy

Góra Szybowcowa zdobyta!

Góra Szybowcowa zdobyta! Między nami Góry Sokole

Kotlina Jeleniogórska ze szczytu Szybowcowej

Między Śnieżką a Szrenicą

Świętujemy (i jemy) na szczycie

Nie wiemy, co przyniesie przyszłość, jednego wszak jesteśmy pewni - ze swojej strony zrobimy wszystko co możliwe, aby pasja do wędrowania i umiłowania ojczystej ziemi i przyrody stała się udziałem także następnego pokolenia! A nasza strona uzyskuje przy okazji dodatkowy sens swojego istnienia, stając się pamiątką i kroniką wypraw już nie tylko dwójki dorosłych. Przygód, wrażeń i perypetii, czekających na nas na pokonywanych drogach i bezdrożach, zapewne nie zabraknie. Zwłaszcza z małym wędrowcem pośród nas ;)

Było świetnie, ale czas już schodzić

Ostatnie spojrzenie z góry
Ostatnie spojrzenia z góry

W drodze powrotnej
W drodze powrotnej; z lewej Góry Sokole

W drodze powrotnej; przed nami pasmo Karkonoszy

W drodze powrotnej; paralotniarz

Zdjęcia wykonaliśmy 3, 8, 9 i 10 IX 2020 r.