czwartek, 8 października 2020

Łysa Góra w Górach Kaczawskich - z wizytą u starej znajomej

Łysą Górę (707 lub 711 m n.p.m.), położoną w Grzbiecie Południowym Gór Kaczawskich, obserwowaliśmy od lat dziecięcych. Była ona wówczas dla nas po prostu mało "atrakcyjną" sąsiadką o wiele popularniejszej w okolicy Szybowcowej Góry. W latach 90. XX wieku wierzchołek Łysej Góry został wykorzystany przez operatorów sieci komórkowych do posadowienia nań nadajników i odtąd Łysa stała się widoczna również nocą, dzięki czerwonym lampkom migoczącym na wieżach GSM.

Łysa Góra w Górach Kaczawskich - wierzchołek
Łysa Góra w Górach Kaczawskich

Z czasem, gdy poznawaliśmy ją coraz lepiej, Łysa Góra jawiła się nam jako miejsce pełne niespodzianek:

• Oglądana z perspektywy Jeleniej Góry, czy Jeżowa Sudeckiego sprawia wrażenie wyraźnie niższej od Góry Szybowcowej i Szybowiska, choć w rzeczywistości jest od nich o grubo ponad 100 metrów wyższa i przekraczając 700 metrów n.p.m. należy do najwyższych w Górach Kaczawskich.
  • Choć w Polsce przywykliśmy do otwartych dla ludzi lasów (jako własności państwowej), okolice wierzchołka Łysej Góry stanowią właśność prywatną; łąka jest regularnie koszona, a w trakcie prowadzonych prac polowych, tudzież robót w obrębie wież GSM, raczej nie zaleca się wejścia na sam szczyt.
  • Łysa Góra jest (nomen omen) jednym z nielicznych odkrytych szczytów w Górach Kaczawskich i oferuje całkiem niezłe widoki zarówno w kierunku północnym, jak i południowym. Świetnie stąd widać np. powulkaniczną Ostrzycę Proboszczowicką, a także liczne wioski na Pogórzu Kaczawskim. Jest to o tyle zaskakujące, że gdy patrzymy na Łysą z dołu, wygląda ona na całkowicie zarośniętą, z wystającymi jedynie ponad drzewami nadajnikami komórkowymi.

W niniejszym artykule zamieszczamy zdjęcia wykonane podczas ostatniej jak dotąd wizyty na Łysej Górze, 6 września 2020 r. Na wierzchołek, ani nawet w jego okolice nie prowadzi żaden szlak znakowany. My weszliśmy na szczyt Łysej od zachodu, spod rozdroża pod Leśnicą u południowego krańca Chrośnickich Kop; dojście do tego miejsca opisaliśmy w tym tekście.