czwartek, 7 lutego 2019

Skalne grzyby w Górach Stołowych

Pod koniec sierpnia 2017 roku odwiedziliśmy Góry Stołowe, mając nadzieję dotrzeć do tzw. Skalnych Grzybów, jednej z bardziej charakterystycznych formacji skalnych tych gór, zarazem jednak znajdujących się jakby nieco cieniu słynniejszych Błędnych Skał. Kiedyś już mieliśmy w planie zwiedzić to miejsce, jednak ostatecznie ustąpiło ono innym atrakcjom Panku Narodowego. Teraz wszystko wskazywało na to, że nam się uda.

Batorów wejście do Parku Narodowego Gór Stołowych

Do Skalnych Grzybów wiedzie kilka znakowanych szlaków turystycznych. Mając do dyspozycji odpowiednio długi dzień, można się tu dostać z Radkowa, Wambierzyc, czy Szczytnej. My, poruszając się tego lata komunikacją kolejową, wybraliśmy jako punkt startu tę ostatnią miejscowość, do której całkiem sprawnie dojechaliśmy pociągiem z Wrocławia. Pewną wadą tej trasy jest fakt, że przez pierwsze kilka kilometrów wiedzie ona drogą publiczną, łącząc się z żółtym szlakiem pieszym dopiero w Batorowie (osiedle należące do Szczytnej). Niemniej, ruch na drodze nie był zbyt uciążliwy, a nadto posiada ona pewne walory widokowe.

Szczytna z drogi do Batorowa

Z Batorowa szlak żółty wiódł Cygańskim Wąwozem, by po półgodzinie doprowadzić nas do Batorówka - niewielkiej osady leśnej, najdalej na północ wysuniętej części Szczytnej.

okolice Batorówka

węzeł szlaków w Batorówku

Zmotoryzowani do tego właśnie miejsca mogą dojechać samochodem, dalej trzeba już iść pieszo. W Batorówku także szlak żółty chwilowo łączy się z niebieskim, my, chcąc przejść przez sam środek Skalnych Grzybów, dalej trzymamy się znaków żółtych. Niespełna pół godziny po wyjściu z Batorówka docieramy do głównego celu wycieczki, przejście przez Grzyby zajmie nam około godziny.

Po dotarciu do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym skręciliśmy na chwilę w prawo, by przyjrzeć się bardzo ciekawym Skalnym Wrotom...

Skalne Wrota

Góry Stołowe

...po czym zawróciliśmy, kontynuując powrót w kierunku Batorówka szlakiem czerwonym, oplatającym Skalne Grzyby od południa. Nieco ponad godzinę później znaleźliśmy się na wygodnej drodze asfaltowej i pozostał nam już tylko długi marsz do centrum Szczytnej.

Szczytna z oddali

Szczytna zamek Leśna

Przechodząc przez miasto chwilę dłużej zatrzymaliśmy się przy osiemnastowiecznym kościele św. Jana Chrzciciela...

Szczytna kościół św. Jana Chrzciciela

...a kilkugodzinne spotkanie z Górami Stołowymi zakończyliśmy na przystanku PKP, mając wreszcie czas na moment wytchnienia przed przyjazdem pociągu.

Szczytna przystanek PKP

Data wyprawy: 30 sierpnia 2017 r.
Przebyty dystans: 21,33 km
Czas przejścia: 6 godz. 31 min.